“Має бути просто”: як працює перша в Україні роботизована фотостудія

11 березня 2020-го. Всесвітня організація охорони здоров’я оголошує про пандемію нового вірусу. Уряди країн починають закривати кордони на в’їзд і виїзд. Авіакомпанії скасовують рейси, зупиняють роботу великі компанії, припиняється міжміське та міське транспортне сполучення. Пустіють офісні центри, ТРЦ та кінотеатри. PornHub відкриває безплатний доступ до свого контенту, бізнесмени та коучі викладають свої курси в інтернет та жертвують мільйони на боротьбу з COVID-19. Світ заходить на перший карантин. А в цей час під Києвом в аутлет-містечку “Мануфактура” на другому поверсі стоїть розібране обладнання для 4 роботизованих машин, які вміють робити фотографії без фотографа. За кілька тижнів тут мала відбутися презентація проєкту…

Серпень 2021-го. Марія Чайковська, СЕО Shot Robot Studio, зустрічає редакторку C-Element. Спочатку проводить екскурсію студією. У двох великих і просторих залах розмістилися футуристичні машини. У першій – робот LIVE. Він може знімати (фото та відео) моделей у повен зріст. При чому не лише на одному місці – наявний навіть невеликий подіум, де модель можна продефілювати в конкретному образі. В іншій кімнаті – робот ECLIPSE.

“Це – моя найулюбленіша машина. Хочемо дати їй якесь інше ім’я ніж заводське. Насправді довго працюючи з технікою (чи то автомобіль, фотоапарат, смартфон), починаю звикати до неї, тому для мене важливо давати техніці імена. Всередині ECLIPSE є круглий столик, який крутиться на 360 градусів. Тут можна знімати все, що не є надто габаритним. Робити цікаву викладку й композицію. На сенсорній панелі можна обрати, під який формат знімаємо: Instagram, сайт, інші види фото. Далі – фото чи відео, чи те і те”, – пояснює Марія.

У цій же кімнаті працюють інші машини – HORIZONTAL (для flat lay фотографій) та VERTICAL (для зйомки об’ємних предметів одягу на манекені). 

Усі рОботи мають темплейти, в яких можна обирати різні розміри для фото: 4:3, 3:2, 16:9 тощо. Також можна обрати формат: JPEG, PSD, RAW. Для відео можна видавати навіть якість 4К. Далі фото/відео експортуються на сервер, редагуються і надсилаються клієнту. Тобто практично весь процес відбувається в хмарі. 

Головна відмінність роботизованої фотостудії від зйомок з фотографом: тут роблять усі процеси без контакту з клієнтом.

“Усе має бути просто, прозоро й легко. Клієнти заповнюють бриф, надсилають нам речі, які потрібно сфотографувати, ми робимо всі світлини й віддаємо фото. В епоху пандемії саме те, що потрібно”, – наголошує Марія Чайковська.

Після екскурсії запрошує в гостьову зону на диванчики. Там говоримо про відкладений старт, перших клієнтів, цікаві кейси, мотивовану команду та цифровізацію творчих процесів. 

Старт довжиною в 1 рік

Спочатку ідея створити таку фотостудію прийшла до нашого інвестора. Часто бізнеси чи стартапи починаються навпаки: є ідея, а під неї шукають кошти. У нас було по-іншому. Наш інвестор побачив обладнання на одному технологічному саміті. Ці машини його вразили, тож він захотів їх привезти в Україну. Тоді сконтактував зі мною і запропонував робити проєкт. Річ у тім, що я маю великий бекграунд роботи продюсера. Знімаю понад 10 років різні відео: рекламу, кліпи, інші формати. Я дала позитивну відповідь. Так і почався наш проєкт. 

Відкриття планували на березень 2020-го. Нам з Нідерландів (де, власне, й створили цих роботів) привезли обладнання, ми підписали контракт, все офіційно оформили. Машини обійшлися в 200 тисяч євро. Плюс ще податки та розмитнення. Сумарно технічне оснащення вилилося в суму близько 300 тисяч євро. Усе робили офіційно: розмитнювали, доставляли. У приміщенні зробили ремонт. Але потім стався карантин. І ми зупинилися на 7 місяців. 

Спеціалісти з Нідерландів ніяк не могли виїхати до нас зібрати обладнання. Тоді й за їхнім, і за нашим законодавством, вони мали б відбути 2-тижневий карантин. Спочатку тут у Києві, а потім у себе. А такого простою в понад місяць вони не могли собі дозволити. Мало того, з такими проблемами були не ми одні: по всьому світу підвисли компанії, які чекали на їхній приїзд. 

Це був період, коли можна було відчути всі спектри своєї безпорадності. Ти не можеш ні на що вплинути. Зовсім. І це дуже дивно. Бо ти при здоровому глузді, сам здоровий, але не можна нічого змінити, зрушити з місця. Ніби спортсмен, що вже стоїть на старті забігу, готовий до перегонів, а свистка не чути. Це було дивно. 

Ми стояли, нам трішки дали кисню й понизили оренду, але все ж не прибрали її зовсім. Тоді ми почали рухатися самостійно. Українські спеціалісти по zoom-конференції з Нідерландами та детальною інструкцією англійською мовою збирали на місці ці машини. Тобто збір вийшов усе-таки made in Ukraine. Далі все тестували, оновлювали стратегію, готували сайт. Офіційно стартували за рік – у березні 2021 року.

Відкриття в локдаун

Шлях входження на ринок був через тестові замовлення. Ми пропонували клієнтам безплатні тестові зразки. На це знову-таки вплинув локдаун.

Наше відкриття було заплановане вже на березень 2021-го. І, як за рік до того, в Україні знову оголосили черговий локдаун.

Відповідно ми не могли зробити традиційну вечірку-відкриття чи презентацію, запросити гостей, розповісти всім, як і що працює. Пам’ятаю сиділи на цих ось диванах, розуміючи, що запланована за 2 тижні презентація, не відбудеться, і продумували альтернативні шляхи для промо. 

Вирішили робити в такий спосіб:

  1. особисті презентації клієнтам та партнерам
  2. безплатні тестові зразки 

Тобто відходимо від тих умов, які вже маємо, працюємо з тим, що є, не чекаючи ліпших часів.

Найперше ми зробили розсилку – надіслали потенційним партнерам і клієнтам робота-іграшку й записали звернення: “Приходьте в першу роботизовану фотостудію України. Будемо раді вас бачити”. Після цього були індивідуальні екскурсії та гора зустрічей. Я разів зі 100 розповідала про це обладнання, на зубок знаю всі технічні деталі. Це було з одного боку дуже круто, а з іншого й складно. Замість одного гучного відкриття мали десятки тихих індивідуальних зустрічей. Але так у нас з’явилися перші замовлення.

Через карантин не робили й довгострокову стратегію. Наразі сформували план розвитку й доходів тільки на рік. Сам ринок дуже динамічний, плюс умови нестабільні: за 6 місяців може все кардинально змінитися – і стратегія теж. Тому щодо окупності ще не розуміємо цифр. Про це зможемо говорити пізніше. 

Dream team

Я розраховувала, що за 6-9 місяців український ринок має дізнатися про наше існування. Але це відбулося за 3 місяці. Я дуже рада тим результатам, які маємо на сьогодні. Проєкт росте, ми регулярно виготовляємо контент, тому почала збільшуватися й команда. 

У нас є фрілансери, а є люди, які працюють на постійній основі. Акаунт-менеджерка веде комунікації з клієнтами. Також працюють 2 стилісти на постійній основі і ще 2 на фрілансі, якщо багато замовлень. Наразі в нас щодня є зйомки, тобто графік замовлень стійкий і щодня збільшується. Також є відділ ретушерів: 2 на постійній основі і 4 на фрілансі. 

Є ще моя бізнес-партнерка, Юлія Войтович. Вона й запропонувала мені взятися за цей проєкт. Та я як СЕО цього проєкту.

У нас немає бюджету на маркетинг, ми не робимо платної реклами. Тому поки що не маємо відділу продажів, маркетингу чи реклами. Нам допомагає з просуванням на фешн-ринку – Марія Маслій, засновниця взуттєвого бренду Marsala, співзасновниця першого в світі шоу-руму стійких брендів у межах Паризького тижня моди THE SUSTAINABLES. Вона – теж частина нашої команди.

Специфіка роботи

Я, як продюсерка, раніше постійно працювала з величезною кількістю людей на знімальному майданчику. Одночасно під час зйомок могло бути близько 100 людей, а відповідальність продюсера – знати, що кожен з них робить. Тому мені незвично з одного боку без такої кількості персоналу, але з іншого – це й полегшує життя. 

Наші машини полегшують життя й самим фотографам. Є такі процеси, які самі фотографи не дуже люблять. Наприклад, предметні фотосесії чи ті ж flat-lay. Неодноразово від них чула: “Ненавиджу цю “предметку”, але вона приносить гроші”. Це – не творчий процес, не дуже цікаво, її часто роблять з-під палки. 

Наші машини забирають на себе рутинні процеси й дають натомість свободу творчості. З розвитком e-commerce ця тенденція буде лише поглиблюватися. Скільки товарів за зміну може сфотографувати фотограф для якогось маркетплейсу? А тепер тільки подумайте: наш робот може працювати цілодобово й не стомлюватися. 

Кейси

Найбільша наша аудиторія, на яку ми зараз працюємо – це фешн. Близько 60-70% наших клієнтів. Однак, відсотків 30-40 я б виділила зовсім іншу, не пов’язану з модою, аудиторію. Це насамперед харчова сфера. У нас робили візуал винні бренди – знімали пляшки з вином. Були зйомки з м’ясом та вареннями.

На фотосесію з м’ясом (робили рекламу стейків) ми покликали фуд-стиліста. Знімали на 2 установках: на горизонті й на столі. Поклали білу підкладку й на ньому вже креативили, а в екліпсі знімали кожну одиницю продукції окремо. Ця зйомка тривала майже 6 годин. Мені в цій роботі подобається, що я можу на всі клієнтські забаганки відповідати “Так”. Тому, коли запитали, чи ми знімаємо м’ясо, я з впевненістю відповіла ствердно.

Також у нас знімали конфітюри. Було 8 чи 9 страв, які сам клієнт красиво викладав, а потім нас пригощав цими джемами. Ми це називаємо “солодким досвідом”.

Зараз здебільшого всі приходять через сарафанне радіо. Не знаю, звідки вони дізнаються про нас, але дуже приємно, що це стається. Був цікавий такий кейс (не знаю, чи про таке розповідають): приходить одна клієнтка і каже, що має подругу, яка їй часто робить предметні фото. Але світлини не дуже подобаються. І подруга, яка фотограф, порадила своїй клієнтці звернутися до нас. Каже: “Йди до них, вони тобі зроблять швидше, якісніше й ефективніше”.

Тобто нас порадили клієнтам наші прямі конкуренти. Коли я почула, це було для нас “Вау!” Якщо вже так відбувається, то це – рівень. Люди щось спробували, їм це підійшло і вони це можуть порадити. 

Це дає сили й натхнення рухатися далі. Кілька локдаунів ми успішно пережили. Підозрюємо, іншими випробуваннями нас теж складно здивувати.

C-Element Written by:

Be First to Comment

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *