«Відчуваю відповідальність за продукти, які створюю», — засновниця Marsala Марія Маслій

На інтерв’ю з Марією Маслій редакція C-Element чекала понад місяць. Річ у тім, що Марія має кілька бізнес-проєктів, а відтак щільний графік з форс-мажорами та важливими бізнес-зустрічами. Тільки зараз в портфоліо підприємиці — власний культовий бренд взуття Marsala, розвиток  унікального для України проєкту — маркетплейсу люксових брендів, міжнародне агентство стійких брендів “The Sustainables” та комунікація першої в Україні роботизованої фотостудії Shot Robot Studio. А до цього було ще навчання в Кембриджі, дипломна робота про стійку моду, платформа Sustainable Fashion Pad та шоу-руми екобрендів для В2В-сегменту в межах Паризького та Міланського тижнів моди THE SUSTAINABLES. 

Як пандемія вплинула на фешн-ринок, чому “sustainable” важко продавати й масштабувати та в чому родзинка маркетплейсу люксових товарів — далі в розмові з Марією Маслій.

Sustainability-зерно: від Кембриджа до стійкого бізнесу

2016-го я отримувала ступінь магістра в Кембриджі за спеціальністю “Fashion Design”. Там ми досить багато говорили про стійкий розвиток. Для мене на той момент це стало новою темою, а в деяких аспектах — відкриттям. Тоді дізналася детальніше про проблеми глобального потепління та впливу моди на цей процес. Раніше я дещо чула, але до кінця не усвідомлювала можливий вплив цього всього на наше життя. Особливо на життя наших дітей. Тому це усвідомлення підштовхнуло мене вивчати питання свідомого підходу до дизайну, детальніше в нього заглибитися. Навіть робила дипломну роботу на цю тему. 

Після навчання відчула велику відповідальність за дизайн і продукти, які створюю. Зрозуміла, що це має вплив не лише на людину, яка це носить, але й на нас усіх, коли термін експлуатації товару завершиться. Яким сміттям це стане? Чи можна буде його переробити? Як сам процес виробництва впливає на довкілля і людей, які над ним працюють? З’явилася чітка усвідомленість усього того, з чим працюю. 

Отримані знання перенесла на бізнес-процеси власного взуттєвого бренду Marsala. Відтак стійкість наших виробів ми реалізуємо в 

а) класичному дизайні (наше взуття можна носити не один і не два сезони), 

б) якості (речі йдуть на смітник, коли рвуться, швидко зношуються, а тому висока якість запобігає цьому), 

в) інноваційних матеріалах. 

Наприклад, зараз працюємо над створенням колекції з кактусової шкіри. Це — інноваційний матеріал з Мексики. Нам самим цікаво побачити, що з цього вийде.

Для взуттєвого бренду взагалі досить складно перейти на sustainable-шлях. Адже в цьому випадку, навпаки, краще якісна шкіра (принаймні, вона розкладається в ґрунті), ніж різні варіації екошкіри, яка насправді ще шкідливіша за звичайний пластик. Ідеальний варіант, звісно, рослинна шкіра, в якій не використовується обробка хромом. Але на ній дуже швидко проявляються подряпини, тому не в усіх моделях її вдасться використати. Ми стараємося її застосовувати в деяких зимових моделях. 

Sustainable Fashion Pad

Після навчання в Кембриджі повернулася в Київ і 2018-го приєдналася до Яни Червінської та її платформи з популяризації усвідомленої моди Sustainable Fashion Pad*.

Ми робили тоді разом досить багато крутих ініціатив, спецпроєктів у журналах, круглих столів. Залучали лідерів думок, робили лекції, в межах UFW та “Куражу” створювали інсталяції. Усе це задля того, аби стійкий підхід у моді став трендом. Певною мірою ми здавалися такими собі міськими божевільними, які знайшли проблему й активно борються з нею.

Однак, глобально це запустило важливі процеси на українському фешн-ринку. Якщо раніше стійкість сприймалася як екзотика, то зараз її розглядають як бізнес або хоча б його важливу складову.

Воркшоп з кастомізаціі та переробки взуття під кураторством Марії Маслій та Яни Червінської в межах UFW (2019 рік)
Надя Дорофєєва з кросівками після воркшопу
Стенд проєкту, виставка, воркшопи та лекторій в межах фестивалю don’t Take Fake

Шоу-руми sustainable-брендів у Парижі та Мілані

На цьому шлях стійкості не зупинився. Далі був перший у світі В2В екологічний шоу-рум у Парижі*. Його ми створили разом з бізнес-партнеркою Анною Швець. Головний фокус шоу-руму — саме sustainable-fashion. 

Перед першим шоу-румом ми з Анною проглянули дві тисячі брендів, провели масштабний research ринку. Близько пів року цим займалися. Щодня були десятки зідзвонів з брендами: намагалися розібратися в їхніх підходах, бо вони дуже різні. Один з основних критеріїв, за яким відбирали бренди, — не менше 80% колекції мають бути зі стійких матеріалів (органічна бавовна, альтернативні матеріали, Tencel, інноваційні матеріали). Звісно ж, прозорість у веденні бізнесу: логістики, комунікації, платежів тощо. 

Найбільша складність з такими брендами в тому, що часто їх створюють екоактивісти або новатори, які не завжди близькі з дизайном. А в глобальному бізнесі люди все одно купують дизайн, а вже потім звертають увагу на цінності. Коли ці дві комбінації сходяться — виходить вау-ефект. Коли дизайну, візуалізації, практичності не вистачає, на самих лише цінностях не вийде масштабувати продукт. Кінцевий споживач хоче з одного боку носити красивий одяг, а з іншого розуміти його додану вартість. Не можна цього не враховувати.

Також при відборі брендів оцінювали фінансові й операційні можливості брендів. Вони повинні були мати змогу відшити повну колекцію за потреби. А сенс тоді брати бренд у шоу-рум до Парижу, який не готовий працювати по таймінгу? Проговорювали всі аспекти: виробничі можливості, єдину ціну, особливості розмірної сітки, географію виробництва та логістику, особливості приймання платежів. Ми справді глибоко копали й намагалися зрозуміти всі процеси брендів. Адже ми по суті презентували їх світові.

На перший сезон з-поміж 500 відібрали всього 10 брендів. У нас були бізнеси з усього світу: Велика Британія, Швеція, Австралія, Балі, Німеччина, Мексика, Мадагаскар — географія дуже широка. Те, що вийшло, — це унікальний відбір. Тому досі великі виставки звертаються до нас за допомогою, консультаціями та контактами. 

Уже безпосередньо під час роботи самого шоу-руму рітейлери та баєри реагували по-різному. Але 100% було велике зацікавлення. Адже всі розуміють, що з цим напрямком доведеться рухатися в найближчі десятиліття в бізнесі. Їм складно зрозуміти, як це продавати, комунікувати це клієнту, бути об’єктивними в оцінюванні та розумінні того, що стійке, а що ні. Це — теж виклик для них, який ми зі свого боку намагалися полегшити.

На наступний сезон, уже 2020 року, Міланський тиждень моди запросив нас стати кураторками інсталяції sustainable-брендів. Після цього почали робити шоу-руми і в Парижі, і в Мілані. Так тривало кілька сезонів, але потім сталася пандемія. Офлайн-формат трансформували в діджитал. У такому вигляді він існує і до сьогодні. 

Ресейл 

Зараз також працюю над одним ресейл проєктом. Це – платформа для продажу речей преміум-сегменту. Вважаю цю нішу та ресейл-платформи подібного типу досить перспективними як з точки зору бізнесу, так і піклування про довкілля. 

Річ у тім, що в сфері люксового ресейлу  автентифікються всі товари, перевіряється якість, справжність та оригінальність брендів. З одного боку це комфортно для продавця: йому самостійно не потрібно підтверджувати автентичність товару чи власноруч створювати контент. З іншого боку комфортно й для покупця: доставка, сайт з великим вибором товару, якість обслуговування та безпека. Асортимент завжди поповнюється, тому присутня навіть частка азарту й полювання на ексклюзивні речі: встигнути придбати першим. 

Мені подобається напрямок ресейлу і  з точки зору цінностей. Я сама купувала речі на ресейлі, обожнюю смарт-купівлі. Люксові речі досить високої якості, тож носяться довго, мають гарний вигляд і цілком заслуговують на те, аби отримати нове життя. 

Для мене ресейл — це все-таки найекологічніший підхід на фешн-ринку: не виробляючи нове, споживати те, що вже створене. Мені близька ця філософія. Тож бачу в цьому сегменті та конкретно в цьому проєкті значний потенціал. 

Пандемія змінила моду, ставлення покупців та сам ринок. З одного боку зріс фокус на зручний одяг, виріс сегмент домашніх речей. З іншого — споживачі почали економити. Особливо в middle-сегменті. Але є ще один аспект: людям стало звичніше та зручніше купувати онлайн, вони звернули увагу на ресейл та онлайн-можливості. І це — сильна трансформація для всього ринку. Світ зупинився, але запит на зміни ні. Це дає надію та вчергове підтверджує те, що мій життєвий і бізнесовий шлях sustainability вірний.

C-Element Written by:

Be First to Comment

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *