Діджиталізація та “смерть” офлайну — яким був 2020-й для фешн-бізнесу України

Скасування найпрестижніших Тижнів моди світу, закриття всесвітньо відомих брендів, повна трансформація фешн-галузі. 2020 рік був складним для всіх бізнесів. На думку експертів McKinsey, після пандемії фешн-ринок у кращому випадку відновиться у третьому кварталі 2022 року, у гіршому – під кінець 2023-го. Усі тренди та тенденції не оминули й українську модну галузь.

Чим відзначився для фешн-ринку України 2020 рік дізнавалися у власників брендів, ательє та шоу-румів. Розповіді побудували в форматі SWAT-аналізу. Де підприємці та експерти розповіли про Strengths (сильні сторони), Weaknesses (слабкі сторони), Opportunities (можливості) та Threats (загрози) 2020 року для фешн-індустрії.

STRENGTHS 

Бренд одягу S’Andri – засновниця Андріяна Савченко

До карантину ми встигли презентувати нову колекцію весна-літо “YOU”. Отримали гарні відгуки від баєрів та покупців. Клієнтам сподобалися легкі, комфортні та базові речі. На цю категорію був попит протягом усього року. Базові футболки, сукні, які можна в гардеробі скомбінувати з різним взуттям, лляні штани, які можна носити з футболкою чи сорочкою. 

Магазин українських брендів 482store – співвласниця Катерина Подольська

Якщо виразити у відсотках період до періоду, то з початку року до 1 грудня, тобто за 11 місяців 2020-го в порівнянні з 2019-м наші обороти впали на 10%. Це – дуже хороший фінансовий результат, враховуючи 2 місяці локдауну весною та карантин вихідного дня у листопаді. За ці показники ми безмежно вдячні нашим клієнтам. І водночас розуміємо: ми все робили правильно з онлайн-примірками, спілкуванням у соцмережах, клієнтоорієнтованим сервісом.

Бренд авторських сумок Borah – засновниця Анжела Ільків

Пандемія кардинально змінила порядок рядків у бюджеті кожної людини. А це змінило бізнес. Наш бренд Borah створює і продає сумки авторської роботи з натуральної шкіри. Через те, що ми опинилися знизу піраміди Маслоу, купівля сумки стала надто продуманим рішенням, а попит – відкладеним. Однак, порівнюючи з 2019-м, важливим для покупців була універсальність моделі (щоб пасувала до всього) та “тривалість життя сумки”. І в цьому була наша перевага.

Через те, що ми опинилися знизу піраміди Маслоу, купівля сумки стала надто продуманим рішенням, а попит – відкладеним.

Адже в тривалості життя чемпіони – саме сумки з натуральної шкіри. Їх легко реставрувати, доглядати за ними. І на додаток – вони здатні “реінкарнувати” в руках майстра. Тому ми мали перевагу перед конкурентами, що продають екошкіру: такі сумки живуть мало, і, якщо не переробляються, забруднюють довкілля.

Авторське ательє T.Sherstiuk – засновниця і дизайнерка Тетяна Шерстюк

Змогла зібрати й осмислити усі накопичені знання і вміння. У мене авторське ательє, також викладаю в Школі дизайну EDS, маю величезний досвід у найрізноманітніших проєктах – від роботи стилістом на ТБ, стилізації опери GAZ до розробки й створення образів для фотосесій. Тож під час карантину якраз з’явився час усвідомити свою цінність. Сформувала як окрему послугу розбір гардеробу. Якщо раніше я це робила безкоштовно (йшло бонусом до пошитих речей), то цьогоріч оформила в повноцінну консультацію.

Бренд одягу Dari Co – засновниця Дарія Авраменко

Усе ще більше перейшло на діджитал. Більше споживачів почали дивитися в сторону онлайн-шопінгу. У нас “цифра” завжди була гарно розвинена, але цьогоріч це більше посилилося. Що дає бізнесу діджиталізація? Оптимізує ресурси: матеріальні, людські, локаційні. Якщо раніше, щоб отримати певну кількість продажів, потрібно було мати кілька магазинів, а в них ще по кілька продавців, то наразі це відпадає. Клієнти більше довіряють онлайн-магазинам. Якщо раніше на діджитал були готові тільки представники Z-покоління чи міленіали, то зараз ця аудиторія розширилася. Клієнти 50-55 років освоїли онлайн-банкінг, їх не лякає цей процес. Я інколи спостерігаю ситуацію, коли в магазинах у ТРЦ немає відвідувачів, але водночас великі черги на видачу товарів у Rozetka.

Клієнти більше довіряють онлайн-магазинам… Клієнти 50-55 років освоїли онлайн-банкінг, їх більше не лякає цей процес.

Читайте також: ПАДІННЯ РИНКУ НА 90% — MCKINSEY ОЦІНИЛА СТАН FASHION-ІНДУСТРІЇ 2020-ГО

Також збільшився попит на свідомість. Ми пропагували це давно: речі з наших колекцій переходять з однієї в іншу. Змінюються, модернізуються, додаються нові тканини, але не зникають після одного сезону. У нас одна клієнтка 4 роки тому купувала купальник. Цього року прийшла і каже: “Хочу таку саму модель тільки в леопарді”. І в нас вона була. Ми не орієнтуємося на короткотермінові тренди. 

Капсульний гардероб набуває все більшої популярності. У нас зросла кількість клієнток, яким стилісти підбирали образи, а вони в нас уже купували базові речі, які пасують під піджак, джинси чи діловий костюм.

WEAKNESSES 

Бренд одягу S’Andri – засновниця Андріяна Савченко

На початку пандемії ми, як і всі інші, не розуміли, що буде далі. Усі продажі перейшли онлайн, а ми до цього не були готові. Наші клієнти почали менше носити ділового стилю. 2019-го попит на цю категорію був 18%, а 2020% – всього 6%. Споживачі перейшли на кежуал, бо працюють з дому.

Магазин українських брендів 482store – співвласниця Катерина Подольська

Пандемія не змінила суттєво наш бізнес, але вплинула на поведінку споживача. Раніше ми бачили компанії друзів, що ходили на шопінг разом, до нас часто заходили без особливої мети, просто прогулюючись повз, – поцікавитись. Зараз найчастіше – це одна людина, або пара, яка прийшла цілеспрямовано за чимось конкретним. Знизився середній чек. Припускаємо через те, що в шопінгу стало менше “фану”, акцент змістився з розваг на функціональність.

Через те, що в шопінгу стало менше “фану”, акцент змістився з розваг на функціональність.

Бренд авторських сумок Borah – засновниця Анжела Ільків

Найслабшим моментом, звісно, став відкладений попит. Нещодавно ми з командою проговорювали, що шлях нашого клієнта сьогодні став схожим на шлях покупця автомобіля 10 років тому. Що це: відкат назад чи, навпаки, прогрес – свідоме споживання – ми поки не вирішили. Буде видно років за 10-15.

Читайте також: “НЕ НАШКОДЬ” – ЯК БРЕНД PURE ONE ШИЄ КОЛЕКЦІЇ З МИРНОГО ШОВКУ ТА ЛИСТЯ БАНАНОВОГО ДЕРЕВА

via GIPHY

Авторське ательє T.Sherstiuk – засновниця і дизайнерка Тетяна Шерстюк

Усі попередні цілі були поламані, а нові зводилися до однієї: вижити в непростих умовах. Було складно фінансово. Через особисті обставини та хворобу мами довелося взяти велику суму в кредит, який досі виплачую.

До того ж у мене авторський одяг, а це – індивідуальна іміджева робота з клієнтами. Використання експериментальних технік крою, якими створюють речі в будинках моди “haute couture”, робота зі складними тканинами та багато технологічних операцій ручної роботи. Авторський одяг відрізняється від масмаркету своєю ідеєю, якістю та “довговічністю”, але програє йому в ціні. А вартість сьогодні – дуже важливий момент для клієнтів. Тому в моєму випадку вийшло, що через карантин усе те, що я розвивала все своє професійне життя, наразі — відкладений попит для більшості постійних клієнтів.

Бренд одягу Dari Co – засновниця Дарія Авраменко

Світ став ще більш динамічним. Немає стабільності. Через це втрачається багато зв’язків. Також через масовий невроз люди роздратовані. Клієнти легко можуть зірватися, наприклад, через відсутність якогось товару. На тлі фінансової незахищеності з’явилася емоційна вразливість. При цьому як клієнтів, так і підприємців. 

THREATS 

Бренд одягу S’Andri – засновниця Андріяна Савченко

Багато партнерів припинили свою діяльність. Тому довелося встановлювати контакти з іншими компаніями. А це – додатковий стрес, час і кошти.

Магазин українських брендів 482store – співвласниця Катерина Подольська

У березні всі цілі було змінено на “вижити”. Плани після введення карантину перестали відповідати дійсності, і ми зосередилися на адаптації до нових умов. Для бізнесу складно існувати без планування, але наразі маємо такі реалії. Можна сказати, що невеликий ритейл – чудове дзеркало споживацьких настроїв. Якщо споживач не витрачає гроші, ми також намагаємося економити. 

via GIPHY

Бренд авторських сумок Borah – засновниця Анжела Ільків

Найперше це – попит на товари з найнижчим цінником. Хоч це й було очікувано, але для бізнесу складно існувати в таких постійних обмеженнях. Наразі неможливо прогнозувати попит на будь-що. Друге: ми відмовилися від платних рекламних і маркетингових кампаній. Поки не плануємо вкладатися в цей напрям. 

Авторське ательє T.Sherstiuk – засновниця і дизайнерка Тетяна Шерстюк

У фешн-індустрії через пандемію поламалися відпрацьовані схеми постачання, закрилися чи перепрофілювалися заводи-виробники, студенти не отримали адекватних знань і вмінь. Наразі це – некритично. Але за кілька років ми можемо суттєво відчути дефіцит кваліфікованих спеціалістів.

За кілька років ми можемо відчути дефіцит кваліфікованих спеціалістів.

Бренд одягу Dari Co – засновниця Дарія Авраменко

Існує велика загроза неприбутковості офлайн-напрямку. Взагалі. Наприклад, наразі ми скорочуємо покриття магазинів у форматі shop in shop. Адже деякі локації в магазинах українських брендів взагалі не виходять навіть у нуль. Також ми закрили наш шоу-рум у River Mall. І на тому ж поверсі закрилося ще кілька магазинів. Тож існує велика загроза в майбутньому неприбутковості ось цих комерційних площ та офлайн-форматів.

via GIPHY

OPPORTUNITIES 

Бренд одягу S’Andri – засновниця Андріяна Савченко

Однозначно 2020 рік змусив нас переосмислити пріоритети. Я зрозуміла, що потрібно бути гнучкою та підлаштовуватись під обставини, які пропонує світ. Тож під час карантину за 12 днів ми створили сайт. 

Стало більше свідомих клієнтів. Наші футболки витримують від 30 до 50 циклів прання. Раніше ця інформація не надто цікавила людей. Але потім ми зрозуміли: клієнти повертаються за повторними покупками саме через якість одягу. Його можна довго носити, а це на сьогоднішні дуже важливо. 

Також одна з можливостей і нинішніх трендів – мінімалізм у всьому. Від одягу до загального оточення. Це створює запит на повсякденний та універсальний одяг, в якому легко та комфортно. Тож ми продовжимо працювати в напрямку slow fashion, створюючи лімітовані колекції, та дотримуватися принципу zero-waste. 

via GIPHY

Читайте також: “СМІТТЯ НІХТО НЕ НОСИТИМЕ”, – ЯК RE:BAN ВДАЛОСЯ ЗРОБИЛИ БІЗНЕС НА ВИКОРИСТАНИХ БАНЕРАХ

У 2021-му плануємо розвивати онлайн-продажі, нову послугу “Примірка вдома”,  запустити колаборацію зі стилістами, співпрацю з хімчисткою одягу тощо. 

Магазин українських брендів 482store – співвласниця Катерина Подольська

Стало більше онлайн-запитів. Активізуємо роботу в цьому напрямку. Віримо, що соціальне дистанціонування – це маятник, якій колихнеться у зворотній бік уже у 2021-му. Усі сумують за живим спілкуванням. 

Структура попиту майже не змінилась. Однак, ми включені в глобальну модну індустрію, де локальні тренди копіюють загальносвітові. Один з таких, на який ми звертаємо увагу, це віддалена робота. Тобто акцент буде йти на більш комфортні речі, в яких можна працювати з дому. Цей сегмент безперечно зростатиме навіть після карантину й пандемії. Тож це – нові зони росту для бізнесів.

Бренд авторських сумок Borah – засновниця Анжела Ільків

По-перше, ми ввели пропозицію “купівля на виплат”. Вона продемонструвала хороші результати: майже всі наші клієнти скористалися нею. Тому будемо продовжувати цю схему й надалі. По-друге, активізуємо співпрацю з блогерами. Я вважаю це одним з найбільш ефективних форматів просування для нішевих брендів. І цей сегмент маркетингу теж збільшуватиметься, особливо зважаючи на нові платформи та канали комунікації. По-третє, активізуємо роботу нашого віртуального шоу-руму. За цифровими сервісами майбутнє – не варто ігнорувати цю можливість. 

via GIPHY

По-четверте, акцент на якість і тривале користування. Бренд Borah був створений 2012 року. Уже тоді нашою ключовою цінністю була купівля однієї якісної дорогої сумки замість 5 дешевих. У такому випадку клієнти крім економії отримували естетичне задоволення і вирішене питання з сумкою на найближчі 5-7 років. У 2020 ми почули цей запит уже від наших клієнтів: “Я нарешті зрозуміла, що хочу одну універсальну сумку, яку носитиму довго”. Тому будемо максимально використовувати цю позицію як можливість для росту. 

Авторське ательє T.Sherstiuk – засновниця і дизайнерка Тетяна Шерстюк

Серед можливостей: втілення нових бізнес-моделей, активізація колаборацій та підвищений попит на капсульний гардероб. Прогнозую, що кількість замовлень на унікальні, але практичні речі, які можуть комбінуватися між собою, зростатиме. Звісно ж, нові горизонти відкриває діджиталізація, антиспоживання, переосмислення люкс-сегменту та стала мода.

Бренд одягу Dari Co – засновниця Дарія Авраменко

Ми швидко переформатували напрямки діяльності. Раніше в нас асортимент купальників займав 50% в товарній матриці. Зараз купальники покривають усього 25%, решта це – піжами, боді та водолазки. Піжами ніколи не були локомотивним сегментом, але наразі вони зрівнялися із боді. Останні здебільшого більш універсальні – їх можна і в офіс одягнути, і під джинси, але піжами їх наздогнали. Цей сегмент зростатиме й наступного року. Клієнти навіть просять: зробіть ще більший асортимент піжам.

Підключення нових каналів, відкриття нових ринків. Кордони лише в нашій голові. Зараз ми ведемо переговори з локаціями в ОАЕ та Німеччині. Тобто, якщо під час пандемії було розширення каналів збуту, то у 2021-му буде розширення вже ринків збуту.

Сьогодні знання лежать на поверхні – потрібно їх просто брати.

Також серед можливостей: безкоштовне навчання та відкритість до співпраці. Колись я мала магазин Dari Co в США, тому знаю багато всього про вихід на іноземні ринки. Просто ці знання, які я отримувала, коштували на той момент дуже дорого. Як правильно продавати, як відкрити рахунки, як продумати маркетинг, щоб не злити весь бюджет – за це все платила гроші. А зараз більшу частину цього можна отримати в кілька кліків. Знання лежать на поверхні – потрібно їх просто брати.

На додаток ми запустили нові продукти, які б можливі не побачили світ, якби не коронавірус. Це – кроп-топи для дому. Вони ніби й спортивні, ніби й ні, у них можна гуляти, можна працювати вдома. Також випускаємо окремі штани та спідниці, які можна міксувати з нашими боді. По ДНК бренду в звичний час я б цього не робила, бо вони не входять в асортиментну матрицю бренду, але на прохання клієнтів ми це робимо зараз.  Зараз буде невеличкий спойлер: ці штани вже готові, вони скоро будуть у доступі.

Ну, і звісно ж, цифровізація всього. Сегмент FashionTech неймовірно злетів цього року. Мої знайомі розробники, наприклад, роблять якісні онлайн-сервіси примірки аксесуарів. При цьому, ті не виглядають як маски в Instagram – ні, це ніби віртуальна реальність. І це економить час клієнтам і бізнесу, додає безпеки, гігієни, потребує менше людських ресурсів. Це – новий досвід, за яким буде майбутнє.

C-Element Written by:

Be First to Comment

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *