Погляд: Що таке авторська парфумерія та як створити власний аромат?

Авторська парфумерія — це парфуми, які мають автора. Проте, за невеликим винятком, авторів мають усі парфуми. Тому доречніше визначати як авторську ту парфумерію, яка має впізнаваний стиль, індивідуальність, відображає творчу ідею автора. Спробуємо розібратися докладніше, чи може стати автором не-парфумер та що для цього потрібно. 

Наразі в світі не існує універсальної парфумерної термінології. Тому орієнтуються на визначення маркетологів. Так, є масовий ринок (мас-маркет, найдоступніші та наймасовіші парфуми), фешн бренди, люкс сегмент і нішева парфумерія.

От нішеві бренди нас і цікавлять як ті, де автор відомий користувачам. У широкому сенсі вся нішева парфумерія є авторською. Але серед ніші багато великих брендів, для яких аромати створюють не просто професійні, а всесвітньо відомі парфумери. І це ті самі фахівці, що створюють аромати і для люксових марок, і для мідлу, і для мас-маркету.

Читайте також: ПОГЛЯД: ЩО ТАКЕ НІШЕВА ПАРФУМЕРІЯ ТА ХТО ЇЇ СТВОРЮЄ В УКРАЇНІ

Саме тому визначенню “авторські” найбільше відповідають маленькі бренди, створені парфумерними митцями, так званими ольфакторними художниками. Це – іноді відомі лише вузькому колу незалежні (інді) бренди, серед яких можна зустріти цікаві аромати, не схожі ні на що інше. Це – діалог з особистістю, що може викликати різні емоції, як і в інших мистецтвах.

Авторська парфумерія дуже нечасто стає відомою широкому колу користувачів. Причина проста — це незвичні аромати, які мало хто готовий носити на собі. Наприклад, аромат сирого підвалу, розжареного асфальту або крові. Доречі, саме ці аромати є доволі відомими серед парфумерних колекціонерів. Однак, навіть вони не часто таке носять на собі. Швидше, поважають як концепцію та оригінальне мистецтво.

Цікавість до незвичних ароматів та авторського підходу з’явилася у 1990 роках як відповідь на те, що парфумів стало багато. Вони втратили індивідуальність, стали здебільшого схожими між собою. Розвиток незалежного парфумерного мистецтва пішов кількома дещо відмінними шляхами.

Читайте також: У МАГАЗИН, НЕ ВСТАЮЧИ З ДИВАНУ: ЯК РОЗВИВАЄТЬСЯ ВІРТУАЛЬНИЙ ШОПІНГ В УКРАЇНІ ТА СВІТІ

Перший шлях – це менш формалізована та закута в рамки комерції робота відомих професійних парфумерів. Так, французький парфумерний продюсер Фредерік Маль (Frédéric Malle), внук засновника Parfums Christian Dior, створив свій нішевий бренд у 2000 році. Він поставив творчість та індивідуальність авторів на перший план. Першим почав писати імена авторів на флаконах, і дав парфумерам більше свободи для самовираження.

Другий шлях – це вільне мистецтво, де самонавчені парфумери створюють аромати за покликанням власної фантазії. Таких авторів дуже багато по всьому світу. Наприклад, у США є авторка Аманда Афтель (Mandy Aftel), яка почала свою парфумерну творчість у 1997 році, і сприяє розвитку авторської парфумерії в Сполучених Штатах і світі. Вона видала кілька книжок для допомоги початківцям, веде власну школу. Працює винятково з натуральною сировиною.

Більшість дрібних нішевих парфумерів не мають спеціальної освіти, навіть базової хімічної. Але це не може стати перешкодою. Інформації в мережі та книгах більш ніж достатньо для опанування теоретичної частини, а спеціальні крамниці забезпечують можливість напрацьовувати практику.

Якщо ж ви забажаєте створювати парфуми власноруч, вам буде потрібно багато ресурсів, серед яких найголовніші – час та гроші. Вартість деяких рідкісних компонентів може сягати сотень доларів за грам. Хоча зазвичай більшість інгрідієнтів дешевші. Також важливим буде спілкування з іншими колегами – це реальний досвід та зворотний зв’язок.

Авторська парфумерія — це незвичні аромати, які мало хто готовий носити на собі. Наприклад, аромат сирого підвалу, розжареного асфальту або крові.

Якщо ви самі не хочете занурюватися у вивчення хімічних речовин та принципів їхньої взаємодії, але бажаєте мати власний аромат (для себе, в подарунок чи свого бренду), можна замовити його створення у парфумера. Це – не дешева послуга. Така робота займе кілька місяців. Але це буде саме ваш парфум, єдиний та неповторний. До того ж, як правило, ви можете замовити відразу велику кількість, або дозамовляти, коли використаєте.

Фото: Ксандра Осініна
Фото: Ксандра Осініна

Кілька практичних порад, як не отримати розчарування замість омріяного прекрасного аромату:

  • Розуміти, що саме бажаєте отримати в результаті. Саме цю частину роботи ви не можете передати, тому що парфумер буде працювати з вашою ідеєю, і вона має бути чітка, зрозуміла та детально описана.
  • Ознайомитися з роботами різних парфумерів, які пропонують розробку індивідуального аромату, та обрати свого. Інформацію такого плану автори зазвичай вказують на власному сайті, але якщо ні — можна запитати напряму. Зі свого досвіду скажу: не всі парфумери працюють із персональними замовленнями, але більшість майстрів — так.
  • З’ясувати всі важливі подробиці — орієнтовні терміни виконання, скільки робочих версій входить в оплату роботи з розробки формули, чи не буде формула використовуватися десь іще. Проговорити обмеження бюджету на вартість готової композиції. Звичайно, не потрібно намагатись втиснутися в мікроскопічний бюджет, але іноді бажання зробити найкращу формулу з можливих може призвести до невиправданого використання найдорожчої сировини.
  • З’ясувати, скільки коштуватиме кожне повторне виготовлення аромату за вашою формулою. Також, чи отримаєте цю формулу на руки. З приводу цього пункту завжди багато сперечань. Формула є об’єктом авторського права, і не всі автори хотіли б відкривати принципи своєї роботи. Тому найчастіше ви отримаєте лише аромат та опис нот, які чутні в ньому.
  • Якщо ви замовляєте парфум не особисто для себе, а для свого бренду чи на подарунок — кажіть про це парфумеру відразу. Це може внести корективи у ваші домовленості або вартість роботи.
  • Окремим пунктом відзначити алергічні реакції. Якщо ви знаєте, що у вас алергія або на якийсь аромат, або компонент, це важливо проговорити. Серед натуральних компонентів набагато більше алергенів аніж серед якісної парфумерної синтетики.

Не завжди така складна робота виправдана, бо це дорого та довго, і часом простіше таки вибрати щось готове в магазині. Але свій власний аромат – це дуже престижно і цікаво. Якщо від ідеї до втілення все зроблено добре, то це – неймовірне задоволення та натхнення!

Текст підготувала Ксандра Осініна,
засновниця та парфумерна художниця “Чар-зілля”

C-Element Written by:

Be First to Comment

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *